E-sigaret batterij

Er zijn behoorlijk wat verschillende soorten batterijen verkrijgbaar. Als we kijken naar de toepassing in de E-sigaret komen er slechts een aantal in aanmerking. De meest toegepaste E-sigaret batterij is de IMR/INR 18650 unprotected. In dit artikel leggen we uit waarom.

In het algemeen kennen we de niet oplaadbare- en de oplaadbare batterij. De niet oplaadbare E-sigaret batterij wordt in principe alleen toegepast in de wegwerp modellen. De oplaadbare batterij wordt toegepast in:

  • De mid-size, eGo type E-sigaret of Personal Vaporizer (PV)
  • De Advanced Personal Vaporizer (APV)
  • De mechanische mod

Bij sommige uitvoeringen is de batterij-unit met bedienknop één gesloten geheel. De batterij kan dan niet uitgewisseld worden. Bij andere modellen kan de batterij zelf uitgewisseld worden.

Bij beide toepassingen met de oplaadbare batterij zal na verloop van tijd de batterij versleten zijn. De batterij moet dan vervangen worden. De batterij is een verbruiksartikel en gaat niet eeuwig mee.

De capaciteit van de E-sigaret batterij

De capaciteit geeft aan hoe lang je kunt dampen voordat je de E-sigaret batterij opnieuw moet opladen. Als je een dagje weg gaat wil je niet elke paar uur opladen of extra batterijen meenemen. Het is handig in het bezit te zijn van een batterij die het een dagje vol kan houden.

De E-sigaret batterij heeft een capaciteit van 650 mAh tot wel 5000 mAh. In sommige modellen kunnen batterijen geplaatst worden van verschillende grootte en capaciteit. Nieuwere Advanced Personal Vaporizers bieden zelfs de mogelijkheid tot het plaatsen van 1 of meerdere batterijen. We hebben het dan meestal over IMR/INR 18650 unprotected. Door het plaatsen van meerdere batterijen kan je langer dampen op hoger wattage.

De kwaliteit van de E-sigaret batterij

De kwaliteit speelt ook een belangrijke rol. Als een slechte kwaliteit batterij wel volledig is geladen maar slecht presteert, kan dat ten koste gaan van het dampplezier. Bijvoorbeeld het afgeven van schommelende spanning of het snel leeg raken van de batterij. De levensduur van de kwalitatief goede batterijen ligt gemiddeld bij 250 tot 300 keer herladen. Het is afhankelijk van het gebruik en de belasting. Bij dagelijks dampen moet de batterij wel een half jaar tot driekwart jaar meegaan.

De toepassing van de E-sigaret batterij

Voor elk verschil in E-sigaret geldt vaak ook een verschil in het type toegepaste batterij. We bekijken voor het gemak even twee voorbeelden:

Een verdamper met een 1.8 ohm coil op een mid-size (eGo type) E-sigaret, is een setup waarbij een batterij met 1000 mAh en een lage C-Rating prima voldoet. Bij een werkspanning van 3,6 Volt hebben we een stroomafname van 2,0 Ampère en een Power van 7,2 Watt. In dit geval is een batterij met lang uithoudingsvermogen gewenst. Hoge stroomafname komt bij deze E-sigaret niet voor.

Een RDA met een 0,2 ohm coil op een mechanische mod vereist een batterij met een hoge C-Rating. Hoe hoger de C-Rating hoe lager de capaciteit. Als de volledig opgeladen batterij 4,0 Volt spanning levert, dan hebben we te maken met een stroomafname van 20,0 Ampère en een Power van 80,0 Watt. Hier hebben we een batterij nodig die kortstondig een hoge stroom aankan.

In bovengenoemde voorbeelden is er een wezenlijk verschil in toegepaste batterij. Met de hierna volgende informatie en het artikel Elektro en E-sigaret ga je dit nog veel beter begrijpen.

De oplaadbare lithium ion batterij

Eigenlijk is de batterij het hart van onze E-sigaret. Het is daarom best handig iets meer over de E-sigaret batterij te weten. Zeker als je gebruik gaat maken van een APV of een mechanische mod. De oplaadbare lithium ion batterij die we hier bespreken wordt met name toegepast in de APV en de mechanische mod.

Lithium ion is een overkoepelende naam voor een familie batterijen. Typen waarbij lithium ionen zich verplaatsen van de min- naar de pluspool tijdens de ontlading. En in omgekeerde richting bij het laden. Onder de groep lithium ion vallen weer verschillende typen. Voor de toepassing in de E-sigaret houden we het bij de ICR, de IMR en de INR batterij.

De afkortingen ICR, IMR en INR staan voor:

  • ICR: Lithium ion Cobalt Round
  • IMR: Lithium ion Manganese Round
  • INR: Lithium ion Nickel Round

De “I” staat altijd voor lithium ion. De “R” staat altijd voor Round. Soms zien we ook dat de R voor Rechargeable wordt aangenomen. De afkorting R krijgt op deze manier twee betekenissen. In ieder geval is de batterij rond en oplaadbaar. Een andere gebruikte afkorting voor ICR is ook wel LiCo. Een andere afkorting voor IMR is ook wel LiMn. Cobalt, Mangaan en Nickel zegt iets over de chemische samenstelling van de batterij. IMR en INR batterijen hebben bijna dezelfde eigenschappen. Daarom hebben deze typen hetzelfde toepassingsbereik.

ICR en IMR/INR nader bekeken

Misschien komt de vraag bij je op welke batterij het beste is voor je E-sigaret. Afhankelijk van het type E-sigaret wordt de ICR of de IMR/INR batterij toegepast. Elk type batterij is in principe gebouwd voor een andere toepassing.

De ICR batterij is gebouwd met als doel gedurende een zo lang mogelijke periode dezelfde gelijkmatige lage stroom af te geven.

De IMR batterij is gebouwd om gedurende kortere perioden een hoge stroom af te geven.

Een veel voorkomende toepassing voor de ICR batterij is een laptop, zaklamp of eGo type E-sigaret. Een veel voorkomende toepassing voor de IMR/INR batterij is een accu boormachine of een APV en mechanische mod.

Bij de ICR gaat het om lange perioden met een gelijkmatige lagere belasting. Bij de IMR/INR gaat het om korte perioden met een zwaardere belasting. De IMR/INR batterij kan dus een hogere stroomafname aan. Sommige tot wel 30 à 35 Ampère.

Het is belangrijk om te weten of er een beveiliging aanwezig is in de Mod. Bij een goede APV is er meestal een beveiliging ingebouwd. Bij een mechanische mod kan je een los verkrijgbare Kick of Fuse als beveiliging gebruiken. Later meer hierover.

Grootte van de E-sigaret batterij

De E-sigaret batterij wordt toegepast in verschillende maten. Het verschilt per APV of mechanische mod. De grootte van de batterij wordt weergegeven in cijfercoderingen.

De eerste 2 cijfers staan voor de diameter, de cijfers daarna voor de lengte. Hieronder een paar voorbeelden:

  • 18350 betekent 18 mm diameter en 35 mm lengte
  • 18490 betekent 18 mm diameter en 49 mm lengte
  • 18650 betekent 18 mm diameter en 65 mm lengte
  • 26650 betekent 26 mm diameter en 65 mm lengte

De fysieke grootte van de E-sigaret batterij is belangrijk. Hoe groter de batterij hoe zwaarder belastbaar. Hoe kleiner de batterij hoe meer je moet letten op setup, configuratie en daarbij passende batterij.

Protection Circuit Board

E-sigaret batterij: PCB

Een Protection Circuit Board (PCB) is een klein printplaatje wat kan worden ingebouwd in een batterij. Een PCB heeft een beschermende veiligheidsfunctie. Het beschermt de E-sigaret batterij tegen overladen en diep ontladen.

Beveiliging tegen overladen betekent dat bij het opladen van de batterij, bij een gegeven bereikte waarde, niet verder kan worden opgeladen. Beveiliging tegen diep ontladen betekent dat bij het ontladen van de batterij, bij een gegeven bereikte waarde, niet verder kan worden ontladen. Een batterij overladen of diep ontladen kan schade toebrengen aan de batterij. De batterij kan daardoor defect raken en/of de levensduur wordt verkort.

Batterijen met een PCB zijn altijd iets langer dan de batterijen zonder PCB. Een PCB wordt altijd achteraf ingebouwd. Na de fabricage van de batterij. Dit verklaart waarom in sommige APV’s een batterij met PCB niet past.

Bij de E-sigaret batterij toepassingen zijn de ICR batterijen meestal protected en de IMR batterijen unprotected.

ICR protected en IMR/INR unprotected

De ICR E-sigaret batterij met PCB is een ICR protected. Deze is uitermate geschikt voor de standaard mid-size (eGo type) E-sigaret. Met name als deze niet beschikt over geregelde spanning (> 4,5 Volt) en/of vermogen (> 10 Watt). De afgenomen stroom blijft binnen de grenzen. Bij de mid-size (eGo type) E-sigaret is er sprake van een constant gebruik op 3,7 Volt. Het is zeer welkom als de batterij dat zo lang mogelijk vol kan houden. De PCB is handig omdat de niet geregelde E-sigaret vanwege de ontbrekende micro processor unit geen ingebouwde beveiliging heeft tegen diep ontladen.

De IMR/INR E-sigaret batterij zonder PCB is een IMR/INR unprotected. Deze is uitermate geschikt voor de Advanced Personal Vaporizer en de mechanische mod. Veel van de huidige APV’s hebben de mogelijkheid te boosten tot wel 12 Volt of 50 Watt. Sommige gaan wel tot 100 Watt en nog hoger. Dat vergt nogal wat van de batterij(en) natuurlijk. We hebben nu een batterij nodig die voor kortere perioden zwaar kan worden belast.

E-sigaret batterij Smoktech kickDe beveiliging tegen diep ontladen wordt bij de APV’s geboden door de micro processor unit. Meestal rond de 3,2 Volt verschijnt de melding “Low battery” op het scherm. Gebruik je de IMR/INR batterij in een mechanische mod kan je altijd een Kick of Fuse (zie afbeelding) plaatsen. Deze beveiliging beperkt echter ook het wattage bereik.

ICR unprotected zelden toegepast

De ICR zonder PCB is een ICR unprotected. Deze werd met name veel toegepast in APV’s die een geregelde spanning boden tussen 3,3 en 3,7 Volt. Geen hoge stromen en de beveiliging wordt weer overgenomen door de micro processor unit. Deze toepassing komt nog maar zelden voor. Een van de eerste modellen van de Joyetech eVic werden met een ICR unprotected geleverd. Spanning op deze modellen kan geregeld worden tot maximaal 5 Volt en het vermogen tot maximaal 11 Watt. Beveiliging wordt geleverd met de micro processor unit. Joyetech heeft dus met deze eerste APV modellen gekozen voor uithoudingsvermogen.

De regel die je over het algemeen kan aanhouden is dat je geen ICR unprotected batterij kan gebruiken in een mod.

Positive Temperature Coefficient

Lithium ion batterijen hebben een ingebouwde PTC. Deze PTC is ingebouwd net onder de pluspool. Deze PTC is altijd aanwezig. Ongeacht of de batterij is gelabeld als protected of unprotected.

De PTC is ontwikkeld als standaard beveiliging. De PTC zal de weerstand van de batterij verhogen als de temperatuur hoger wordt. Als de weerstand hoger wordt zal de afgenomen stroom omlaag gaan. Dit is de Wet van Ohm.

De PTC helpt te voorkomen dat eventuele problemen catastrofaal worden. Je moet er echter niet blind op vertrouwen. Ondanks de PTC kan je de batterij nog steeds diep ontladen als je niet oppast. Statische elektriciteit of een defecte oplader kunnen er ook voor zorgen dat de PTC niet naar behoren werkt. Als een PTC faalt is het vaak zo dat de batterij gewoon verder kan worden gebruikt. Een PTC helpt maar garandeert geen 100% beveiliging.

C-Rating van de E-sigaret batterij

Een andere belangrijke factor is de C-Rating van een E-sigaret batterij. De C-Rating staat voor de maximale veilige continue ontlading. De C-Rating geeft ook aan hoelang de batterij dit vol kan houden. Een 2000 mAh batterij met een C-Rating van 10 kan maximaal een stroom leveren van 20 Ampère gedurende 6 minuten. Als je batterijen constant gebruikt op hun C-Rating zal dit de levensduur van de batterij verkorten.

Voorbeeld berekening – Continuous discharge current

Stel je hebt de volgende batterij: AW IMR 18650 3,7V 2000 mAh (7,4 WH) 10C

Max. continue ontlading = ( mAh / 1000 ) * C-Rating  =  ( 2000 / 1000 ) * 10 = 20 Amp.

De 10 geeft ook de tijd aan en wil zeggen 1/10 van een uur. Dus 60 / 10 = 6 minuten.

1C staat voor een uur, 2C voor een half uur ….. 10C voor een 1/10 van een uur.

Ga hier naar de diverse calculators voor je E-sigaret setup

Battery stacking

Batterijen op elkaar gestapeld betekent dat je ze in serie schakelt. Dit wordt wel gedaan om tot hogere voltages te kunnen komen. Ook wel hoog Volt dampen genoemd. Als je dit doet en de toepassing begrijpt, doe dit dan alleen met het type ICR protected. Vaak past dit dan weer niet doordat deze batterijen net ietsje groter zijn door de PCB. Dan blijft IMR zonder PCB over. Maar ik raad het af om te doen.

Als de ene batterij minder gaat presteren, wordt de andere batterij automatisch zwaarder belast. Daardoor zal deze ook snel slechter worden. Absoluut niet geschikt voor stacking is in ieder geval de ICR batterij zonder PCB.

Ook al worden sommige mods geleverd met de mogelijkheid om 2 stuks 18350 batterijen te stacken, wil dat nog niet zeggen dat je het ook moet doen.  In ieder geval nooit ICR unprotected stacken.

E-sigaret batterij veiligheid

Men zegt wel dat Mangaan een veiligere chemische samenstelling is dan Cobalt. In theorie is dit waar. Vanwege de chemische samenstelling van de ICR zou een eventuele ontgassing heftiger zijn dan bij de IMR/INR. Ik ben hierin eerder wat terughoudend. Bij verkeerde behandeling kan een IMR/INR ook gevaarlijk zijn en te heet worden of zelfs ontgassen.

Denk altijd goed na en zorg dat je weet wat je doet als je batterijen in een bepaalde toepassing wilt gaan gebruiken.

De in de handel verkrijgbare E-sigaret batterij kan in principe nooit exploderen. De lithium ion batterij kent enorm veel toepassingen in ons dagelijks leven. Het is een zeer betrouwbare batterij bij “normale” toepassing. Kies altijd de juiste E-sigaret batterij voor de betreffende toepassing. Gebruik ze “normaal”, dan gebeurt er helemaal niets. Je zou nog eerder de hoofdprijs in de staatsloterij winnen dan dat er iets met je E-sigaret batterij gebeurt.

In alle gerapporteerde gevallen dat er iets mis ging met een E-sigaret batterij was er sprake van stacking. Batterijen in serie schakelen met ICR unprotected. Kleine en zwakke niet geschikte batterijen voor de toepassing. Ook was er in Amerika in een geval sprake van een zelf gebouwde tube mod zonder ontluchtingsgaatjes in de batterijkamer. Er ontstond een ontgassing vanwege fout gebruik en het gas kon niet weg. Grove gebruikersfout met ernstige gevolgen.

Gevaar kan ontstaan wanneer je zelf gaat experimenteren met batterijen en je niet weet waar je mee bezig bent. En dat geldt niet alleen voor de E-sigaret batterij uiteraard.

E-sigaret batterij tips
  • Gebruik kwalitatief goede batterijen
  • Ken de specificaties van de batterij die je gebruikt
  • Berg ze altijd op in een daarvoor bestemd doosje of zakje
  • Controleer de batterijspanning na het opladen (=< 4,2 Volt)
  • Plaats de batterij niet verkeerd om in je device
  • In principe geen batterijen stapelen of stacken
  • Laadt de batterij op als de spanning te laag is (< 3,4 Volt)
  • Gebruik een kwalitatief goede oplader
  • Als de batterij opgeladen is, haal hem dan van de oplader af
  • Vervang de batterij zodra je merkt dat de prestatie achteruit begint te gaan
  • Meet ze regelmatig eens door
  • Breng ze bij het KCA (klein chemisch afval) als ze op zijn

De levensduur van de E-sigaret batterij

E-sigaret batterij Nitecore Intellicharger D4De batterij is het hart van de E-sigaret en daarmee een uiterst belangrijk onderdeel. Gebruik kwalitatief goede batterijen zoals bijvoorbeeld Sony, Panasonic, AW en Samsung. Gebruik een kwalitatief goede batterij oplader zoals bijvoorbeeld de Nitecore Intellicharger. Het komt de levensduur van je E-sigaret batterij ten goede.

Laat je batterijen nooit langer in de oplader zitten dan nodig. Er zijn richtlijnen voor de levensduur van batterijen, maar het blijft afhankelijk van een hoop externe factoren.

Natuurlijk is het zo dat naarmate de tijd verstrijkt er steeds weer betere hardware op de markt komt. Dat geldt zeker ook voor de E-sigaret batterij. Mijn voorkeur gaat uit naar de LG, Samsung en Sony batterijen. Zowel voor de APV als ook voor de mechanische mod.

Resumé

De batterij is het hart van de E-sigaret en daarmee een zeer belangrijk onderdeel. De beginnende damper met een standaard mid-size (eGo type) E-sigaret kan gerust dampen zonder zich te hoeven verdiepen in de batterij. Dit zijn veelal gesloten systemen met ingebouwde beveiligingen.

Als je echter de overstap gaat maken naar de meer geavanceerde E-sigaretten zoals de APV en de mechanische mod is een basiskennis van de batterij wel handig. Bij het gebruik van een mechanische mod is het zelfs noodzakelijk. Dit type E-sigaret heeft namelijk geen ingebouwde beveiligingen. Behalve kennis van de batterij is dan ook kennis van de toegepaste elektrotechniek een vereiste.

Laat je bij de aanschaf van een nieuwe E-sigaret altijd goed informeren over de te gebruiken batterij. Ga er niet zomaar een gebruiken als je niet zeker bent of de batterij wel geschikt is voor jouw toepassing.

21 reacties

    • Beste Tom,

      Ervan uitgaande dat je een unit gebruikt met verwisselbare batterijen:

      Ontladen doe je als je de batterijen gebruikt, dus als je aan het dampen bent.
      Opladen kan de Nitecore IntelliCharger voor je doen als ze leeg zijn.

      Dus als de batterijen leeg zijn haal je ze uit de damper en stop je ze in de Nitecore IntelliCharger om ze weer op te laden.
      In de tussentijd doe je dan een andere opgeladen batterij in je damper en je kunt direct verder dampen. Zo zit je nooit zonder 🙂

      Groet, Edwin

  1. Anne

    Beste , Ik heb mij pas een Vaporesso Attitude gekocht, hierin een INR 18650-25R batterij. Kan ik deze batterij vervangen doen een 35R? Kan dat kwaad ? Is er al voldoende van die batterijen geweten of ze veilig zijn of niet wanneer die capaciteit groter is? Ik wil namelijk niet beginnen wisselen tussen 2 batterijen omdat dit nogal delicate batterijen zijn. (lees: ontploffingsgevaar bij fout gebruik) 🙂
    Bij extern laden blijkt mijn huidige batterij niet volledig te laden waar er waarschijnlijk maar een kleine 2000 mah beschikbaar is. Wat voor juist niet voldoende is voor een volledige dag.
    Dit probleem had ik niet met mijn eleaf i-stick basic. Daar kwam ik meer dan een dag mee toe, terwijl die 2300 mah hadden .

    • Beste Anne,

      Hoelang de batterij meegaat lees je niet af aan het gedeelte 25R. Dit staat voor de maximale ontlading in Ampère. Hoe hoger de maximale ontlading, hoe lager de capaciteit (capaciteit staat voor hoe lang de batterij meegaat totdat opnieuw geladen moet worden). De capaciteit lees je af van het getal voor mAh (milli Ampère hour), wat meestal ergens tussen de 2000 en 3000 ligt. Zie ook ons artikel E-sigaret batterij onder de loep.

      Welke batterij het best past bij uw dampgedrag ligt in eerste instantie aan de gebruikte coil weerstand. Hoe lager de coil weerstand, hoe hoger de stroom in Ampère.

      Het advies luidt altijd om de batterij op te laden in een daarvoor geschikte externe oplader en niet via de USB poort van de E-sigaret. Het komt vaker voor bij meerdere merken dat het opladen op die manier niet altijd zo optimaal verloopt. Natuurlijk geldt dit alleen voor E-sigaretten waarbij de batterij gewisseld kan worden.

      De Vaporesso Attitude maakt dat heel eenvoudig. Je kunt de batterij gewoon uitwisselen. Zorg dat je er minstens twee hebt en dat er altijd een opgeladen batterij klaar staat.

      Er moet ook rekening gehouden worden met de levensduur van de batterijen. Ze gaan niet eeuwig mee. Meestal zo’n 300 keer opladen en dan zijn ze op. Zodra je merkt dat de batterijen in prestatie afnemen, breng ze bij het klein chemisch afval en koop een nieuwe.

      Met vriendelijke groet,
      Edwin

    • Hallo Johan,

      Volgens mij heb ik deze vraag al 2 keer eerder beantwoord via e-mail, nadat je deze vraag had gesteld via het contactformulier. Het lijkt niet bij je aangekomen te zijn of je had er misschien niets aan. Dat kan natuurlijk ook het geval zijn.

      Voor de zekerheid noem ik het adres van de website nog een keer, waar je misschien terecht kunt:
      NKON

      Succes en groet, Edwin

  2. Michael

    Hoi,

    Ik heb een eleaf pico aangeschaft! Met melo 3 clearomizer 9,3 en 0,5 ohm

    Ik gebruik voor mijn werk diverse 18650 batterijen in zaklampen van diverse merken en Sanyo’s maar ook chinese(weliswaar protected) 4000 mah batterijen. Kan ik deze veilig gebruiken in mijn modje op max 40 watt?

    • Hallo Michael,

      Dank voor je bericht.

      Nee! Gebruik geen 18650 protected batterijen. Koop in plaats daarvan IMR 18650 unprotected met een current van minimaal 20 Ampère.
      Misschien verstandig dit artikel toch nog eens een keer goed door te lezen?

      Die 9,3 ohm die je aangeeft lijkt me een typefout. Je bedoelt 0,3 ohm denk ik 🙂

      Even een voorbeeld:
      3,7 Volt (ca. 45 Watt) en 0,3 Ohm trekt 12,3 Ampère. Gooi je er 4,2 Volt (ca. 60 Watt) tegenaan wordt het 14 Ampère.
      Zijn de door jou aangegeven batterijen hiervoor geschikt? Nee!

      Groet, Edwin

  3. Ben

    hallo,

    Toffe site!!

    Vraagje:
    Ik heb een ego-t batterij die krom is. Geen idee hoe dat komt, waarschijnlijk gewoon gevallen ofzo. Hij doe het nog prima, laadt nog goed en gaat nog net zo lang mee als toen hij nieuw was, geen zichtbare beschadigingen, alleen hij is dus wel een beetje krom…..

    Kan dat kwaad, zou de batterij nu onveilig kunnen zijn?

    m.vr.gr.,

    Ben

    • Dank je wel Ben!
      Lijkt me geen probleem met die batterij. Laden gaat goed en de gebruiksduur is onveranderd. Hou het maar in de gaten door op de temperatuur te letten. Zowel tijdens het laden als ook tijdens het gebruik. Mocht de batterij (de unit) warmer worden dan dat je altijd gewend was, stop dan het gebruik en schaf een andere aan.
      Groet, Edwin

  4. Kay reuvers

    Ik heb een tugboat mod aangeschaft en heb 1paar 18650 2500mAh batterij erin zitten, maar toen ik ze erin deed verbrandde ze en nadat ik ze een paar uur later in deed was er niks aan de hand.. Snap er niks van

    • Hallo Kay,

      Dank voor je bericht.

      Ik snap eerlijk gezegd nog niet wat je nou precies bedoeld met “verbrande ze”? Kennelijk zijn ze niet verbrand, want een paar uur laten deden ze het weer. Je zult wat duidelijker moeten zijn in je uitleg. Misschien kan ik je dan wat zinnige tips geven.

      Groet, Edwin

      • Kay reuvers

        Ja, ik deed 2 batterijen in de Tugboat box mod en werden gloeiheet dus mijn reactie was er snel uithalen want je zag de (+) kant van de batterij langzaam verbranden.. Daarna waren ze nog erg heet..
        Later op de avond probeerde ik het opnieuw want ik wilde toch kijken wat het probleem was.
        En nu zit die er gewoon in, maar ik moet de ciol enzo nog bouwen dus kan hem nog niet gebruiken.. erg wazif allemaal

  5. alex

    Thanks Edwin, morgen de Elektro lezen en dit artikel nogmaals goed doornemen, veel nieuwe info en moet zelf ook wat berekeningen doorvoeren en specificaties van mijn batterijen opzoeken, top info om er beter in te geraken in de wondere wereld van elektronica en de e-cigarette. Zeer leerzaam en gelukkig op mijn nivo geschreven 🙂 met een beetje basis en logica moet ik hier wel uit komen ! dank voor je uitgebreide uitleg en geweldig informatieve site, had deze eerder moeten vinden, blij dat ik je website heb gevonden. Geweldig dit artikel in zijn eenvoud en helderheid, hier hoef je echt geen ingenieur voor te zijn om je artikelen te begrijpen. Leest ook erg prettig. Thanks !!

    Alex

  6. kees meesters

    Ha eddy, ik heb nu 2 sony konion 2600mah 15C binnen. Safetyfuses zijn nog steeds uitverkocht in ned. Kun jij aub. t rekensommetje voordoen tav. de veilige ohm waardes als ik ga coilen. Ik kan veel met hout, maar die verschillende formules, t kwartje wil maar niet vallen. groetjes Kees

    • Ha Kees,

      Goede keuze! Met deze batterijen is veel mogelijk. De Max. Continuous Amp Draw van deze batterijen is 30 Amp. Stel je bouwt een coil van 1,0 Ohm en je hebt een volle batterij met 4,2 Volt. Dan wordt de geleverde stroom 4,2 Amp. Stel je bouwt een coil van 0,5 Ohm en je hebt een volle batterij met 4,2 Volt. Dan wordt de geleverde stroom 8,4 Amp. Deze Amp waarden liggen toch ver binnen het max. bereik van deze batterijen. Op dat vlak zit je dus wel veilig. Gewoon de Elektro Calculators op de pagina Calculators gebruiken. Waarden invullen en de Calculator doet de rest. Hoef je geen formule voor te kennen.

      Zonder beveiliging wel het voltage van de batterij in de gaten houden. Zodra de prestatie minder wordt even meten en niet verder ontladen dan 3,5 Volt.

      Groet,
      Edwin

  7. kees meesters

    Hallo Edwin, ik heb via t forum, een 2ehands mech. mod gekocht, een kamry k100 (telescopisch). Nu heb ik voor mn SVD alleen unprotected batts en ik wil perse safe vapen, kan dat zonder losse fuse, die zijn momenteel uitverkocht. Ik ga niet subohmen. Hoor van je groet Kees

    • Hoi Kees,

      Wat voor batterij gebruik je? mAh? en C-rating? We willen eerst weten wat de batterij aankan. Met andere woorden wat is de Maximum Continuous Amp. Draw (Max. discharge current)? Met genoemde twee gegevens kunnen we dat uitrekenen. Zie pagina Calculators Elektro.

      Vervolgens wat is de weerstand van de coil die je hebt opgebouwd? Meten met een Ohm meter of met een Advanced Personal Vaporizer die dat kan. Uitgaande van een volle batterij (4,2 Volt) en de weerstand van de coil kunnen we uitrekenen hoeveel stroom (Ampère) dit produceert. Zie ook weer de pagina Calculators Elektro.

      En dan vergelijken we de Maximum Discharge Current die de batterij kan leveren met de berekende stroom (Ampère) van jouw setup. Daarna kunnen we dan zeggen of dat gedeelte veilig zou zijn of niet. Met andere woorden of je batterij de gevraagde stroom (Ampère) van jouw setup kan leveren.

      En tijdens het dampen de batterij niet diepontladen. Zodra de damp en smaak begint af te nemen, voltage van de batterij meten met een voltmeter of een Advanced Personal Vaporizer die dat kan. Onder de 3,5 Volt batterij opladen. Nooit verder ontladen dan 3,2 Volt.

      Ben je niet zeker over de Max. Continuous Amp. Draw van de batterij en de waarden van je setup (weerstand coil en ampèrage bij 4,2 Volt), bij het gebruiken van een Mech-mod zonder Kick/Fuse, neem dan geen enkel risico! Ook al zeg je niet te gaan sub-ohmen, moet je bij deze apparatuur gewoon simpelweg “zeker” zijn over waarmee je bezig bent en of de gebruikte materialen (batterij en coil weerstand) elektrotechnisch gezien juist op elkaar zijn afgestemd.

      Groet,
      Edwin

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *